For You Page: zó scoor je op TikTok

Geplaatst op:

De For You pagina, ook wel de “FYP”, is de eindeloze feed op TikTok die gebruikers nieuwe video serveert. Door te blijven kijken, scrollen, liken en commenten leert het algoritme van TikTok de gebruiker kennen en weet zo relevante video’s te vinden.

Je video op de FYP van kijkers krijgen kan snel voor duizenden kijkers zorgen en een vliegwiel effect creëren van meer likes, meer volgers en nog meer views. Iedereen wil dat zijn video’s de #fyp bereikt, maar hoe doe je dat precies? Ga ervoor zitten want we laten je brein flexen met alles wat je moet weten om te scoren op TikTok.

Het magische algoritme: hoe werkt dat?

De onderscheiden factor van TikTok is de simpele werking van deze feed. Zelfs zonder veel interacties (zoals comments en likes) weet, na lang genoeg kijken, TikTok erg veel van haar gebruikers. Blijf je langer kijken naar bijvoorbeeld video's over kooktips, dan kan het algoritme verwante video's over koken aanbevelen die vergelijkbare gebruikers leuk vinden.

De strategie van TikTok lijkt te zien zoveel mogelijk data te verzamelen. Van zoveel mogelijke technische data uit je telefoon tot hoeveel milliseconden je naar een filmpje kijk. Die enorme berg data voeden ze aan een Machine Learning algoritme die elke dag verbetert en bijna magisch goed wordt in het voorspellen van welke video’s gebruikers interessant vinden.

Volgens The New York Times optimaliseren de programmeurs van TikTok het algoritme op vier doelen: waarde voor de eindgebruiker, de eindgebruiker voor lange termijn gelukkig houden, waarde voor de creator, en waarde voor het platform. Het beangstigende aan dit soort kunstmatige intelligentie is dat de makers ook niet precies meer weten waarom een specifieke video viraal gaat. Wel weten we dat ze intern soms bepaalde video's een handje geven. Hoe zorg je er dan voor dat het algoritme jouw video leuk vindt? Door te experimenteren, te kijken wat andere gebruikers doen, en best practices te volgen. Dit zijn factoren waarvan we weten dat ze de populariteit van een video beïnvloeden:

Tips om op de FYP te komen

Trek de aandacht in de eerste seconden!

De eerste secondes van de video’s zijn misschien wel het belangrijkst. Gebruikers beslissen in een fractie van een seconden of ze doorscrollen. De aandacht van je gebruiker trekken en de hele video vast weten te houden is hét recept voor een succesvolle video.

Begin je video dus met een krachtige introductie. Dat kan zo simpel zijn als een interessante grap, een intrigerende vraag of opvallende uitspraak, en natuurlijk het visuele beeld: waar kijk ik naar, wat gaat er gebeuren?

Niet alleen beeld, maar ook geluid speelt een belangrijke rol in de eerste seconden. Kijk maar eens naar hoe MrBeast een video opent: luid en snel.

Hashtags zijn je vriend

Een belangrijk onderdeel van het posten van video’s op TikTok is het gebruik van hashtags. Hashtags kunnen er ook aan bijdragen om publiek voor je video’s te winnen. Hier zijn enkele tips voor het gebruik van hashtags:

  • Gebruik relevante hashtags: Zorg ervoor dat je hashtags gebruikt die passend zijn voor de inhoud van je video. Dit kan helpen om je video's te laten zien aan gebruikers die naar dat soort inhoud zoeken.
  • Gebruik populaire hashtags: TikTok heeft veel algemene hashtags die vaak worden gebruikt, zoals #humor #tiktok #viral #nederland. Door deze en andere generieke (relevante) hashtags afwisselend te gebruiken kan je video meer zichtbaarheid krijgen en zo meer kans maken op de FYP.
  • Gebruik unieke hashtags: Probeer unieke hashtags te gebruiken die specifiek zijn voor je video of niche. Dit kan helpen om je video's te laten zien aan een specifieke groep gebruikers die geïnteresseerd zijn in dat onderwerp.
  • Gebruik de juiste hoeveelheid hashtags: TikTok staat het gebruik van maximaal 30 hashtags toe per video. Maar overdrijf niet, gebruik alleen de relevante hashtags.
  • Bekijk de prestaties van je hashtags: TikTok biedt inzicht in de prestaties van je hashtags, zoals hoeveel mensen je video's zien via een specifieke hashtag. Gebruik deze informatie om te zien welke hashtags het beste werken en pas je strategie aan.
  • Er wordt wel eens gedacht dat de #fyp hashtag toevoegen kan helpen om op de For You Pagina te komen, maar dit is nooit bewezen. Wel is het een populaire algemene hashtag geworden die je kan gebruiken.

Engagement maakt het verschil

Engagement, de betrokkenheid van de kijker, lijkt het meeste impact te hebben op het algoritme. TikTok wil natuurlijk niet video’s aanbevelen die iedereen halverwege skipt. Kun je dan je kijkers foppen en “blijf tot het einde kijken” zeggen om de aandacht vast te houden? Nee niet helemaal, omdat ook de andere interactie van de gebruiker (likes/reacties/delen) belangrijk zijn. Je kijkers ontevreden achterlaten is daarom niet slim.

Wat wel een goede hack is? Kortere video’s! Een lange video voor de volle 100% interessant maken is natuurlijk een stuk complexer dan een korte, grappige, video. De boomers hebben gelijk: de jeugd van tegenwoordig heeft een beperkte aandachtsspanne. Maak het jezelf niet moeilijker, kort maar krachtig wordt beloond.

Een bijkomend voordeel is dat kortere video’s meerdere keren door gebruikers bekeken kunnen worden. Die zien dan meer dan 100% van je video! Zeker bij de slapstick komedie video’s die na 5× nog steeds grappig zijn zie je dit terug. Experimenteer daarom eens met naadloze transities, of een perfecte loop. Als de laatste frame of woorden in je video overeenkomen met de start van je video heeft je kijker niet direct door dat de video opnieuw gestart is. Bijvoorbeeld je video eindigen met “Hoe moet je” en starten met “Bitterballen maken!?" of een creatieve transitie gebruiken.

Gebruik altijd captions

@ibood.nl tiktok caption
@ibood.nl snapt het belang van captions.

Het is echt de moeite waard om voor elk gesproken woord in je video een caption (ondertiteling) toe te voegen. Captions maken de video’s niet alleen toegankelijk voor slechthorende mensen, er is ook gewoon een grote doelgroep die even snel wat TikTok’s zonder geluid bekijken terwijl ze bijvoorbeeld wachten op de bus. Het vergroot dus de doelgroep voor je video’s en maakt je video makkelijker te volgen. Captions kunnen ook helpen bij het verhogen van het engagement en de virale verspreiding van de video. Ze kunnen humor, emotie en interactie toevoegen aan de video, wat de kijker kan aanzetten om de video te delen of op te merken.

Wees consistent in het posten van video’s

Door regelmatig te posten, bouw je aan je aanwezigheid en vergroot je de kans dat je door meer mensen wordt ontdekt. Je vaste volgers leren nieuwe content van je te verwachten en worden betrokkener. Dat zorgt indirect weer voor dat ze trouwer zijn aan je account en meer geneigd zijn om te interacteren met je video’s.

Ook de tijd wanneer je upload is belangrijk. Het liefst wanneer je doelgroep actief is op het platform, om de kans op snelle interactie met je net geüploade video te verhogen.

Gebruik trending muziek en filters

@modoc_carrieremaker inflatie tiktok trend
@modoc_carrieremaker speelt in op de actualiteit.

Meegaan in de hype kan je video verspreiden naar een compleet nieuwe, andere, doelgroep. Wat populair is op TikTok verandert snel, maar er zijn eigenlijk wel altijd trendy videofilters, muzieknummers, remixes of wereldgebeurtenissen waar je op kan inspelen (blader eens door de Explore pagina). Weet je een creatieve manier om iets unieks te doen met een trend? Ga hier dan snel mee aan de slag want vaak zijn deze trends vluchtig. Met een beetje mazzel slaat je video aan en groeit je bereik exponentieel.

Samen sta je sterker

Misschien wel dé effectiefste manier om je bereik en impact te vergroten is door samen te werken met anderen. Door te samenwerken met andere TikTokkers kun je jouw content aan een nieuw en groter publiek tonen. Het is belangrijk om de juiste partner te vinden om mee samen te werken. Zoek iemand met een vergelijkbare niche, zodat jullie volgers elkaar aanspreken en geïnteresseerd zijn in jullie content. En iemand die ongeveer even veel bereik heeft: grote A-sterren gaan niet (gratis) samenwerken met de startende accounts.

@irisannajansen tiktok samenwerking
@irisannajansen samenwerking is promotie voor een en video voor de ander!

Trek de stoute schoenen aan: vraag het gewoon! Stel iets voor waar jullie beiden beter van worden. Maak samen een video, dat is content voor één en een nieuwe doelgroep voor de ander. Zo versteken jullie elkaar. Het is aan te raden om creatieve en unieke ideeën te bedenken voor de samenwerking. Bekijk het voorstel vanuit degene die je aanspraak en denk niet alleen aan je eigen promotie, maar ook hoe jij waarde toevoegt.

Samenvatting

De For You Page (FYP) op TikTok is een algoritme dat video's aanbeveelt aan gebruikers op basis van hun interactie, videodata en apparaat/account instellingen. Interactie met video's, zoals het liken, delen en opmerken, speelt een belangrijke rol in het bepalen van de video's die worden aanbevolen. Videodata, zoals de video-titel, beschrijving, hashtags en muziekgebruik, worden ook geanalyseerd door het algoritme. Het apparaat/account waarop gebruikers TikTok gebruiken, zoals de locatie en verleden interactie, beïnvloedt ook de aanbevelingen. Je hebt wat tips kunnen lezen, zoals het gebruik van hashtags en het belang van de eerste secondes, maar je succes komt vooral neer op de kwaliteit van je video. Een unieke en boeiende video maken is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je dit consistent weet te doen is scoren op TikTok gegarandeerd.